Inne- och utemiljö

Ute

Huset är beläget på en höjd vid sjön Lillelången i Norsesund, med tillgång till egen strand och skog inpå knutarna. Giraffens gård finns i direkt anslutning till byggnaden och består av lekplats, sandlåda och gräsplan. Strax ovanför lekplatsen finns ett skogsparti med balansgång, flera trädkojor samt en grillplats. I förskolans skog tränas barnens motorik och nyfikenhet för naturen väcks till liv. I dessa härliga utomhusmiljöer vistas barnen och pedagogerna dagligen.

Huset ligger på promenadavstånd till pendeltåg och busshållplats.

Inne

Personal och föräldrar har stor möjlighet att påverka lokalernas utformning och underhåll i samarbete med BRF:en. I förskolans mest centrala rum finns läs- och myshörna, plats för samlingen, en större golvyta för till exempel legobygge eller bygge med klossar och en öppen spis (som vi visserligen inte eldar i). Där finns även flera stora bord som används både vid måltider och vid pyssel. I anslutning finns ytterligare två rum för lek, kreativ verksamhet och vila, ett kök där förskolans kock tillreder alla måltider, samt skötrum med toalett. I husets entré har barnen skåp till sina ytterkläder, det finns toalett och ett torkrum. På entréplanet har förskolan även ett rum som används både till vila för de minsta och till pedagogisk verksamhet av olika slag.

Föräldraföreningen hyr sina lokaler av BRF Nordgård och förskolan finns i samma byggnad som föreningens lägenheter. Tillgänglighet för alla är något vi vill värna. Tyvärr är husets och lokalernas utformning inte perfekt i detta hänseende. För de som önskar plats hos oss gör vi självklart allt vi kan för att tillgänglighetsanpassa.

Huset ligger på promenadavstånd till pendeltåg och busshållplats.

Lekplatsen som ligger i anslutning till förskolanSkogen bakom förskolanVåran vakra strand, nedanför förskolan
Barn bakar en smet

Giraffen