Föräldrakooperativ

Förskolan drivs av ett icke vinstdrivande föräldrakooperativ, vilket innebär att det är vi vårdnadshavare som tillsammans är huvudmän och arbetsgivare. Ansvaret för den pedagogiska verksamheten och den dagliga driften är delegerat till förskolans rektor.

Föräldraengagemenaget är det som gör vår förskola så speciell. Allt som vi vårdnadshavare bidrar med i föreningen i form av tid och engagemang går direkt tillbaka till barnen. Tillsammans skapar vi förutsättningar för en trygg och utvecklande förskola för våra barn! Just att vi gör det tillsammans skapar också en positiv gemenskap för oss vårdnadshavare.

I praktiken innebär det att vi vårdnadshavare i första hand driver styrelsearbetet. Det kan kännas läskigt och låta jobbigt att vara med i en styrelse, särskilt om det är första gången. Men detta är någonting vi gör tillsammans som dessutom ger väldigt god erfarenhet. Styrelsen utgörs av en ordförande, sekreterare, kassör, löneansvarig och personalansvarig. De vårdnadshavare som inte är med i styrelsen bidrar genom mindre insatser under året, såsom att reparera en trasig uteleksak, fixa fika till arbetsdagar och liknande.

Den huvudsakliga städningen sköts också av oss med hjälp av vår robotdammsugare! Varje vårdnadshavare tilldelas ett antal pass per termin enligt ett rullande schema. Två gånger per år ses vi allihop för arbetsdag och gör extra fint på vår förskola.

kids playing
Barn bakar en smet